Dr. Katrien Lagey

Plastische chirurgie - reconstructieve en esthetische heelkunde

Nazorg

Per ingreep krijgt u een brief mee met specifieke aandachtspunten en instructies die een goed herstel garanderen. Er zijn ook algemene raadgevingen die voor alle ingrepen van toepassing zijn:

Gezondheid
Voor uw herstel en een vlugge wondgenezing is het van het grootste belang dat u een goede gezondheid nastreeft.

• Stop met roken tot een maand na de ingreep
  • Drink geen alcohol tot een maand na de ingreep
  • Eet voldoende, eet gezond en drink veel water.
  • Medicatie: met antistollingsmiddelen moet nog enkele dagen gestopt worden, spreek met uw arts af wanneer u ze opnieuw mag innemen.
  • In sommige gevallen zal de chirurg u antibiotica voorschrijven.

Werk

• De chirurg kan u werkonbekwaamheid voorschrijven.
  • Uw werkgever ziet als reden ‘heelkundig ingrijpen’, de ingreep wordt niet gespecificeerd.
  • Niet werken betekent ook dat u het thuis kalm aan moet doen. Ook hier geldt: luister naar uw lichaam!

Sport

• Wandelen en licht huishoudelijk werk kunnen al na een paar dagen
  • Fietsen mag na 2 weken
  • Andere sporten pas na 6 weken
  • Sauna kan weer na 6 weken.

Pijnstilling

• De chirurg zal voor de ingreep pijnstillers voorschrijven.
  • Neem zeker geen pijnstillers met acetylsalicylzuur in, zoals bv. aspirine, die werken bloed verdunnend.
  • Regelmatig koelen met coldpacks vermindert de zwelling en de hematoomvorming, en dus ook de pijn.
  • Luister naar uw lichaam! De meeste ingrepen zijn niet zo pijnlijk, maar wel als u niet voldoende rust.

Litteken

• Een week na het verwijderen van de hechtingen mag het litteken 2 maal daags gemasseerd worden met een siliconenhoudende gel of, in het geval van de oogleden, met een oogcrème uit de apotheek.
  • Bij mensen met risico’s op hypertrofe (harde, rode) littekens wordt een pure siliconengel aangeraden.
  • Littekens mogen gedurende 6 maanden niet aan de zon worden blootgesteld tenzij met een zonnecrème SPF 50.
  • Een dag nadat de hechtingen verwijderd zijn mag u het litteken camoufleren met make­up (foundation, oogschaduw, coverstick).

Problemen, complicaties en risico's

Aan elke ingreep zijn risico’s verbonden. Uw chirurg zal ze met u bespreken tijdens de consultatie. U neemt onmiddellijk contact op ingeval van:

• Een abnormale zwelling
  • Hevige pijn die niet vermindert na de inname van pijnstillers
  • Infectie van de wonden of vorming van een abces.
  • Dat uit zich door plaatselijke roodheid, pijn, etterverlies, abnormale zwelling en koorts
  • Hevige pijn in de kuiten; kortademigheid en pijn in de borstkas.