Nazorg

Per ingreep krijgt u een brief mee met specifieke aandachtspunten en instructies die een goed herstel garanderen. Er zijn ook algemene raadgevingen die voor alle ingrepen van toepassing zijn:

Gezondheid
Voor uw herstel en een vlugge wondgenezing is het van het grootste belang dat u een goede gezondheid nastreeft.

• Stop met roken tot een maand na de ingreep

• Drink geen alcohol tot een maand na de ingreep

• Eet voldoende, eet gezond en drink veel water.

• Medicatie: met antistollingsmiddelen moet nog enkele dagen gestopt worden, spreek met uw arts af wanneer u ze opnieuw mag innemen.

• In sommige gevallen zal de chirurg u antibiotica voorschrijven.

Werk

• De chirurg kan u werkonbekwaamheid voorschrijven.

• Uw werkgever ziet als reden ‘heelkundig ingrijpen’, de ingreep wordt niet gespecificeerd.

• Niet werken betekent ook dat u het thuis kalm aan moet doen. Ook hier geldt: luister naar uw lichaam!

Sport

• Wandelen en licht huishoudelijk werk kunnen al na een paar dagen

• Fietsen mag na 2 weken

• Andere sporten pas na 6 weken

• Sauna kan weer na 6 weken.

Pijnstilling

• De chirurg zal voor de ingreep pijnstillers voorschrijven.

• Neem zeker geen pijnstillers met acetylsalicylzuur in, zoals bv. aspirine, die werken bloed verdunnend.

• Regelmatig koelen met coldpacks vermindert de zwelling en de hematoomvorming, en dus ook de pijn.

• Luister naar uw lichaam! De meeste ingrepen zijn niet zo pijnlijk, maar wel als u niet voldoende rust.

Litteken

• Een week na het verwijderen van de hechtingen mag het litteken 2 maal daags gemasseerd worden met een siliconenhoudende gel of, in het geval van de oogleden, met een oogcrème uit de apotheek.

• Bij mensen met risico’s op hypertrofe (harde, rode) littekens wordt een pure siliconengel aangeraden.

• Littekens mogen gedurende 6 maanden niet aan de zon worden blootgesteld tenzij met een zonnecrème SPF 50.

• Een dag nadat de hechtingen verwijderd zijn mag u het litteken camoufleren met make­up (foundation, oogschaduw, coverstick).

Problemen, complicaties en risico's

Aan elke ingreep zijn risico’s verbonden. Uw chirurg zal ze met u bespreken tijdens de consultatie. U neemt onmiddellijk contact op ingeval van:

• Een abnormale zwelling

• Hevige pijn die niet vermindert na de inname van pijnstillers

• Infectie van de wonden of vorming van een abces.

• Dat uit zich door plaatselijke roodheid, pijn, etterverlies, abnormale zwelling en koorts

• Hevige pijn in de kuiten; kortademigheid en pijn in de borstkas.